Mijn verhaal

Altijd bereikbaar

Toen ik begon met werken waren er nog geen mobieltjes. E-mail en internet bestond nog niet. 
Je ging gewoon elke dag naar kantoor en daar liep je even bij elkaar langs, belde je met de vaste lijn of stuurde je een berichtje via de interne post. 
Het leven was heel overzichtelijk. 

Als er buiten de gewone werktijden echt iets belangrijks was, werd je door je baas op je huistelefoon gebeld. Zo werd ik een keer op zaterdagochtend in alle vroegte gebeld of ik naar kantoor wilde komen omdat er brand was geweest in een posttrein. Vanzelfsprekend dat je bij zo’n incident ook in het weekend werkt. 

Gaandeweg deed e-mail zijn entree en kreeg je bij een belangrijk project een tijdelijk mobieltje. Een statussymbool. Het eerste mobiel waarop ik ook mijn e-mail kon bijwerken vond ik een geweldige vondst. Zo kon ik op mijn parttime dag toch in de gaten houden wat er gebeurde en beantwoordde ik vragen vanaf de rand van de zandbak. Degene die op jouw reactie wachtte was toen nog blij dat je hiervoor de tijd nam. 

Met de komst van de eerste smartphones en whatsapp-groepen ging het mis. Niets meer van ‘even bij elkaar langslopen’. De hele dag online zijn is nu vanzelfsprekend; Ook op je parttime-dag, avond en weekend. 
Zo zijn we nu 24/7 bereikbaar.

Met groeiende verbazing hoor de verhalen aan van vrouwen met jonge kinderen die ik coach. 
Tussen 18 en 20 uur is het spitsuur. Dan eet je met je kinderen, lees je een verhaaltje voor of help je met huiswerk.
Tegelijkertijd gaat de stroom aan berichten door en voel jij je een spelbreker omdat je niet direct antwoordt op al die vragen…. Tjonge wat heeft die smartphone de wereld op z’n kop gezet. 
De hoogste tijd om hier heldere afspraken over te maken.
Tussen 18 en 20 uur ben ik niet bereikbaar!

2 mei 2024